ניווט במורכבויות של תאונות אופנוע ותאונות עבודה בישראל

ישראל עדה מדי שנה לתאונות דרכים רבות, וחלק ניכר מהן כוללות אופנועים. מאמר זה יעסוק בסבך של תאונות אופנוע שהן גם תאונות עבודה. הבנת הצטלבות זו חיונית לקורבנות המחפשים פיצוי וצדק.

כדי להבין את החפיפה שבין תאונות אופנוע ותאונות עבודה, יש תחילה להגדיר מהי תאונת עבודה. תאונת עבודה היא כל אירוע חריג שגורם לנזק או לפגיעה במהלך או כתוצאה מפעילות הקשורה לעבודה. לכן, תאונת אופנוע הופכת להיות תאונת עבודה כאשר היא כוללת אדם שרכב על אופנוע בדרכו לעבודה, במהלכה או בצאתו ממנה.

חשוב לציין שהנפגע אינו בהכרח חייב להיות רוכב האופנוע כדי שהתאונה תיחשב כתאונת עבודה. לדוגמה, אם הולך רגל נפגע מאופנוע בדרכו אל העבודה, במהלכה או בצאתו ממנה, האירוע ייחשב כתאונת אופנוע שהיא גם תאונת עבודה.

עם זאת, יש לזכור שתאונת אופנוע (או כל תאונת דרכים אחרת) נחשבת כתאונת עבודה רק אם היא מתרחשת בנתיב שמוביל ישירות מביתו של הנפגע למקום עבודתו או להפך.

קריטריון הדרך הישירה

דרישת הדרך הישירה קובעת שתאונה חייבת להתרחש בנתיב שמוביל ישר מביתו של הנפגע למקום עבודתו (או להפך) כדי להיחשב כקשורה לעבודה. לדוגמה, אם אדם מתכנן לנסוע מביתו לבריכה ומשם להמשיך ישירות לעבודה, אך נפגע בתאונת אופנוע בדרכו לבריכה, האירוע לא ייחשב כתאונת עבודה. עם זאת, הפסיקה אינה כוללת סטיות קלות מהדרך הישירה (כגון תדלוק), תוך שמירה על הקשר שבין התאונה לעבודה במקרים כאלה.
הליך קבלת הפיצויים בתאונות אופנוע שהן תאונות עבודה

כל נפגע תאונת דרכים זכאי לפיצוי. במקרה של תאונת אופנוע, על מנת לקבל פיצוי יש לתבוע את חברת הביטוח שביטחה את האופנוע בביטוח החובה. הדבר נכון גם אם הנפגע הינו רוכב האופנוע, רוכב נוסף על האופנוע או הולך רגל. כאשר תאונת האופנוע היא גם תאונת עבודה, יש לפנות למוסד לביטוח לאומי שכן הוא הגוף האחראי על מתן פיצוי לעובדים בגין תאונות עבודה.

עם זאת, חשוב להבין שלא ניתן לקבל פיצוי מלא גם מחברת הביטוח וגם מהמוסד לביטוח לאומי. הנפגע תובע את חברת הביטוח וכל סכום שיפסק לטובתו ינוכה מהסכום שהיה אמור לשלם המוסד לביטוח לאומי.

חשיבות עורכי דין לתאונות אופנוע

לאחר כל תאונת אופנוע, חשוב לפנות לעורך דין לתאונות אופנוע משתי סיבות עיקריות:

  1. במקרים רבים, אנשים שאין להם ידע משפטי, לא מבינים בכלל שתאונת הדרכים שלהם היא גם תאונת עבודה. הם מתייחסים לכל תאונת דרכים כתאונת דרכים רגילה.

  2. כאשר התאונה היא גם תאונת עבודה, אדם שמתייעץ עם עורך דין לתאונות אופנוע מבין שמדובר לא רק בתאונת דרכים. הוא מבין שישנה אפשרות לתבוע גם את המוסד לביטוח לאומי וגם את קרן הפנסיה שמכסה מקרים של אובדן כושר עבודה ולא רק את חברת הביטוח שביטחה את האופנוע שלו.
    מהרגע שבו הוגשה התביעה ועד לקבלת הפיצוי, יכול לעבור זמן רב, וחלק מהתביעות אף עלולות להסתיים ללא פיצוי כלשהו. עורך דין לתאונות דרכים, מכוח ניסיונו, יודע כיצד להתנהל מול חברת הביטוח ואיזה מסמכים יש לאסוף. הדבר עשוי לקצר משמעותית את התהליך, להגדיל את הסיכויים לקבלת פיצוי ואף להגדיל את סכום הפיצוי.

מקרה בוחן: דוגמה אמיתית לתאונת דרכים שהייתה גם תאונת עבודה

כדי להמחיש את המורכבויות של נושא זה, בואו נבחן מקרה אמיתי שבו תאונת דרכים נחשבה גם כתאונת עבודה. דוד, שליח, היה בדרכו לעבודה כאשר נהג אחר סטה לנתיב שלו וגרם להתנגשות. דוד נפצע קשה ולא היה מסוגל לעבוד במשך מספר חודשים.

דוד, שלא ידע שתאונת הדרכים שלו עשויה להיחשב כתאונת עבודה, פנה לעזרתו של עורך דין לתאונות דרכים. עורך הדין עזר לדוד להכיר בכך שמקרהו הוא לא רק תאונת דרכים, אלא גם תאונת עבודה. כתוצאה מכך, דוד הצליח להגיש תביעות גם לחברת הביטוח וגם למוסד לביטוח לאומי, ובכך למקסם את הפיצוי הפוטנציאלי שלו.

בהנחיית עורך הדין, דוד אסף את התיעוד הנדרש, ניהל תקשורת אפקטיבית מול חברת הביטוח ועבר את התהליך המשפטי. בסופו של דבר, דוד קיבל פיצוי שכסה את הוצאותיו הרפואיות, אובדן הכנסה והוצאות שיקום, מה שאפשר לו להתמקד בהחלמה ולחזור בסופו של דבר לעבודה.

סיכום
לסיכום, הבנת המורכבויות של תאונות אופנוע ותאונות עבודה בישראל הינה חיונית עבור נפגעים המחפשים פיצוי וצדק. תאונת דרכים באופנוע שקרתה בזמן שאדם נמצא בדרכו אל, במהלך או ביציאה מהעבודה נחשבת גם כתאונת עבודה. על מנת לקבל פיצוי בגין תאונה כזו, יש לפנות גם לחברת הביטוח וגם למוסד לביטוח לאומי.

יתר על כן, לאחר כל תאונת דרכים באופנוע, חיוני להיוועץ בעורך דין לתאונות דרכים באופנוע. במקרים רבים, ייתכן שהנפגעים כלל לא מודעים לכך שתאונת הדרכים שלהם היא גם תאונת עבודה, וייתכן שלא מכירים את הזכויות שלהם כתוצאה מכך. פנייה לעורך דין לתאונות דרכים באופנוע עשויה לקצר את הזמן שבין הגשת התביעה לקבלת הפיצוי ואף עשויה להגדיל את סכום הפיצוי.

שתפו:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

כתבות קשורות:

נגישות