הבנת זכויות עצמאי תאונות עבודה

תאונת עבודה עצמאי היא כל פגיעה גופנית המתרחשת במהלך עבודתו של בעל עסק בישראל. עם זאת, הפעולה שבעקבותיה נגרמה הפגיעה חייבת להתרחש במהלך ביצוע העבודה או בקשר ישיר עמה על מנת שהתאונה תוכר כתאונת עבודה. מאמר זה נועד לספק הבנה מעמיקה של הזכויות והזכאות של עצמאים שנפגעו בתאונת עבודה. כמו כן, הוא סוקר את השלבים הנדרשים שעצמאי צריך לנקוט על מנת לקבל פיצויים והטבות, כמו גם את התנאים שבהם תאונות כאלה מוכרות על ידי המוסד לביטוח לאומי.

כל תושב בוגר של מדינת ישראל אמור כיום להיות מבוטח בביטוח רפואי מקופת החולים שלו, יחד עם ביטוח נכות כחלק מקרן הפנסיה שאליה הוא מחויב על פי חוק להפריש כספים. בנוסף, כל תושב ישראל מבוטח גם בביטוח בריאות ובביטוח נכות דרך המוסד לביטוח לאומי, שנועד להגן עליו מפני פגיעה ביכולתו להתפרנס במקרה של נסיבות חריגות כגון מחלה, פציעה ותרחישים מצערים אחרים.

אולם, דווקא בשל ריבוי הביטוחים, מימוש זכויות הביטוח של עצמאים שנפגעו בעבודתם מחייב ידע נרחב וניסיון משפטי רב. זאת משום שתהליך התביעה לפיצויים והטבות בגין תאונת עבודה עצמאית עלול להיות מורכב, הכולל הליכים משפטיים ובירוקרטיים שונים.

הכרה בתאונת עבודה עצמאי
כאשר עובד עצמאי נפגע במהלך עבודתו, הוא רשאי לתבוע את המוסד לביטוח לאומי. החוק קובע שעובד עצמאי הוא כל אדם שעוסק במשלח יד לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע. בנוסף, הכנסתו ממשלח יד זה לא תהיה נמוכה מ-50 אחוז מהשכר הממוצע במשק.

לחלופין, ייחשב עובד כשכיר אם הוא עוסק במשלח יד לפחות 12 שעות בשבוע בממוצע, והכנסתו אינה נמוכה מהסכום שנקבע בחוק. גם אם מתקיים רק אחד מהתנאים הללו, ניתן יהיה להחשיב עובד כעצמאי. בכל מקרה, בעת הגשת תביעות תאונות עבודה לעצמאים למוסד לביטוח לאומי, זכאי העצמאי לאותן זכויות להן זכאי השכיר במצב כזה.

זכויותיו של עצמאי ששילם דמי ביטוח לאומי כחוק הינן, כאמור, זהות במהותן לאלו של כל עובד אחר בישראל. משמעות הדבר היא שבמקרה של תאונת עבודה, רשאי גם העצמאי להגיש תביעה לדמי פגיעה ולגמלת נכות/מענק נכות, אם הוא עומד בתנאים שנקבעו בחקיקה בעניין זה.

להלן התנאים בהם תאונת עבודה עצמאי תוכר כאירוע המקנה לנפגע זכויות רפואיות:

  1. תאונה שאירעה בסביבת עבודתו של העובד העצמאי: אם העובד העצמאי עובד במקום מוגדר, ובמהלך עבודתו הוא נפגע באופי תאונתי, הוא יהיה זכאי לפיצוי ולזכויות שונות. נגרים, נפחים ומוסכניקים – כולם ייחשבו כנפגעי עבודה אם ייפגעו בסביבת עבודתם וכחלק מביצוע עבודתם.
  2. תאונה שאירעה בדרכו של העצמאי לעבודה או ממנה: עצמאי, בדומה לשכיר, יוכר כנפגע עבודה אם התאונה בה נפגע אירעה בדרכו למקום עבודתו או בחזרה ממנו. עם זאת, הפרשנות הנוגעת לעניין הדרך למקום העבודה היא מצמצמת. משמעות הדבר היא שאם העובד סטה ממסלולו הרגיל, הפגיעה לא בהכרח תיחשב כתאונת עבודה, וייתכן שהעצמאי יידרש להגיש את תביעתו בנימוקים אחרים. כך למשל, סטייה מהמסלול הרגיל לצורך ביצוע קניות עלולה להפוך את תביעת תאונת העבודה לפחות אקטואלית.
  3. תאונה שאירעה בשעות העבודה מחוץ לסביבת העבודה: עבודתם של עצמאים רבים מחייבת מעבר ממקום למקום ואינה קשורה בהכרח למקום עבודה קבוע. בעלי עסקים עצמאיים, כגון חשמלאים, אינסטלטורים, בעלי מלאכה וכדומה, נעים בדרך כלל בין מתחמים שונים. בהתאם לכך, עצמאי מסוג זה שיקרה לו תאונה בעבודה יוכר אף הוא כנפגע תאונת עבודה עצמאית.

הוכחת תאונת עבודה עצמאי

חשוב לדעת כי בעת תביעת פיצויים בגין תאונת עבודה, על בעל העסק העצמאי להוכיח כי הפגיעה אכן התרחשה בזמן שעות עבודתו. הוכחה כאמור יכולה להיעשות באמצעות הצגת חשבונית או הסכם התקשרות מול לקוח, לצד אמצעי תיעוד נוספים.

עם זאת, עצמאים שלא יצליחו להוכיח כי התאונה אירעה עקב עבודתם או במהלכה, יימנע מהם קבלת הפיצוי הכספי והסעד הכרוכים בכך. מכאן נובעת החשיבות הרבה בתיעוד התאונה ופרטיה, כמו גם בפנייה לייעוץ משפטי על מנת להבטיח שהתביעה של העובד העצמאי תוצג ותגובה כראוי.
צעדים לקבלת פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי

להלן הפעולות שנדרשים לבצע עצמאים על מנת לממש את זכאותם לפיצויים ולגמלאות במוסד לביטוח לאומי בעקבות תאונות עבודה:

  1. דיווח לרופא המשפחה או לקופת החולים: מיד עם קרות התאונה, על העצמאי לדווח על המקרה לקופת החולים שלו. דיווח זה חשוב שכן בהמשך, גופים שונים עשויים לדרוש להתייחס אליו. גם פגיעות שנראות לכאורה קלות עלולות להתפתח בסופו של דבר לנזקים נרחבים, אך ללא תיעוד רפואי לא ניתן יהיה להגיש תביעה לתאונת עבודה לעצמאי במוסד לביטוח לאומי.
  2. תיעוד הפגיעה: יש לתעד בפירוט את פרטי התאונה, את מועד התרחשותה ואת האופן שבו אירעה. במידה והיו עדים במקום התאונה, מומלץ מאוד לבקש את פרטי ההתקשרות שלהם. במידת האפשר, יש גם לצלם או לתעד במצלמה את מקום התאונה ואת הפגיעה הפיזית.
  3. הגשת טופס תביעה למוסד לביטוח לאומי: יש להגיש את התביעה ללא דיחוי ובמועד הקרוב ככל הניתן למועד בו אירעה התאונה בפועל. זאת משום שככל שעובר הזמן, הסיכויים לדחיית התביעה עולים. לכן, אין המלצה להמתין עד להגשת טופס התביעה.

 

לסיכום, הבנת תאונות עבודה עצמאית וזכויותיך בישראל הינה קריטית על מנת להבטיח שתקבל את הפיצוי וההטבות המגיעים לך במקרה של פגיעה. על ידי ביצוע השלבים הנכונים והיותך מודע לתנאים לפיהם תאונות מוכרות על ידי המוסד לביטוח לאומי, תוכל לשמור על יכולתך להתפרנס ולהגן על עצמך מפני ההשלכות הכלכליות של תאונה מצערת. אל תהסס לפנות לייעוץ משפטי ולסיוע אם מצאת את עצמך במצב כזה, שכן הדבר עשוי לשפר משמעותית את סיכוייך לתבוע בהצלחה את הפיצוי המגיע לך.

שתפו:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

כתבות קשורות:

נגישות